Shaping Culture

 

Σκάφος: Angulo Chango GT 73.
Πρόβλημα: Αποκόλληση γάστρας λανθασμένα επισκευασμένη.
Συνέπειες: Σάπισμα και λιώσιμο του πυρήνα, αύξηση βάρους, αλλοίωση του shape, νέα αποκόλληση.
Στόχος: Ολική επαναφορά!

Το Chango είναι το αγαπημένο σκάφος του Πάνου. Γι' αυτό και μόνο δεχτήκαμε την πρόκληση να το επαναφέρουμε.

φωτό 1
φωτό 2
φωτό 3
φωτό 4

Είχε υποστεί αποκόλληση της γάστρας λόγω βαλβίδας "κλειστής" από το εργοστάσιο. "Επισκευάστηκε" με λανθασμένη μέθοδο με τα εξής αποτελέσματα:
1. αύξηση βάρους (φωτό 2).
2. αλλοίωση του σχήματος της γάστρας από double concave "V" to flat "V" σε απλώς flat!
3. O πυρήνας του EPS έλιωσε στα σημεία υπερθέρμανσης της εποξικής ρητίνης.
4. Το σκάφος δεν είχε την ευκαιρία να στεγνώσει, με αποτέλεσμα το μισολιωμένο EPS, να σαπίσει κιόλας…
5. Μεγαλύτερη σε έκταση, μη εμφανής αποκόλληση!

Ο Πάνος δεν ζήτησε πολλά! Να το φτιάξουμε και να το ελαφρύνουμε. Αυτό είναι όλο…

Έσπρωξα αποφασιστικά τη φαλτσέτα στην γάστρα του Chango κι έκοψα ένα τετραγωνάκι για να δω μέσα. Η πρώτη ματιά έφερε στο μέτωπο μου μια σταγόνα ιδρώτα! Η συνέχεια ήταν χειρότερη. Σχεδόν όλη η γάστρα στοκαρισμένη με ένα χιλιοστό πολυεστερικό στόκο (φωτό 1), το φελιζόλ αλλού λιωμένο από καυτή epoxy, αλλού ακόμη υγρό και γεμάτο αλμύρα (φωτό 3)! Κομμάτια φελιζόλ σε μέγεθος αχλαδιού, φεύγουν με απλές δαχτυλιές. Ξεκολλάει ένα σάπιο κομμάτι τόσο μεγάλο, που εμφανίζεται το mast box (φωτο 4)! Στην άκρη του η τρύπα της βαλβίδας!! Κοιτάζω μέσα. Βλέπω το πάτωμα!!! Ο ιδρώτας μου τσούζει τα μάτια. Αρχίζω να σκέφτομαι τι θα πω στον Πάνο. Πού θα βρω να του αγοράσω καινούριο Chango…

Αποφασίζω να το αφήσω να στεγνώσει. Κερδίζω έτσι λίγες μέρες στη διάθεση μου για να καταστρώσω σχέδιο επισκευής. Ανάβω τον ανεμιστήρα μπας και ξεϊδρώσω, ανοίγω και μια μπύρα μπας και καλμάρω.

Το Chango σαν κατασκευή αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση! Από μέσα προς τα έξω αποτελείται από ελαφρύ αφρό EPS, μία στρώση Fiberglass μεσαίου βάρους, ένα φύλλο 6mm(!) κτηνώδους αφρού PVC, μία στρώση Fiberglass μεσαίου βάρους και μία ακόμη χαμηλού βάρους. Έξω - έξω ένα λεπτεπίλεπτο φιλμ εποξικού στόκου για φινίρισμα και τέλος γκρι χρώμα, χωρίς βερνίκι. Αποφάσισα να αντικαταστήσω των σάπιο αφρό EPS με διογκούμενη πολυουρεθάνη χύτευσης (φωτό 5), αφού η τεράστια έκταση της ζημιάς θα καθιστούσε την προσθήκη νέου EPS εξαιρετικά δύσκολη και με αμφίβολο αποτέλεσμα. Το πρόβλημα είναι πως αν ο αφρός πολυουρεθάνης διογκωθεί ελεγχόμενα, ζυγίζει περισσότερο από το EPS.

φωτό 5
φωτό 6
φωτό 7
φωτό 8

Αυτή την αύξηση βάρους, θα την αντισταθμίσουμε και με το παραπάνω, κλέβοντας τεχνογνωσία από τα Starboard του 2014! Αντί για 6mm PVC βαρέως τύπου θα λαμινάρουμε εσωτερικά 3mm (φωτό 6) ελαφρού τύπου και εξωτερικά 3mm βαρέως. Έτσι θα κερδίσουμε βάρος και θα μειώσουμε την πιθανότητα αποκόλλησης του αφρού EPS από το PVC κερδίζοντας ελαστικότητα εις βάρος της περίσσειας ακαμψίας του σκάφους. Επίσης, θα ενισχύσουμε ελαφρά την κατασκευή προσθέτοντας μία extra στρώση Fiberglass ανάμεσα στα δύο PVC.
Στο κυνήγι της μείωσης του βάρους, θα προσθέσουμε εξωτερικά μία ακόμη στρώση ελαφρού Fiberglass το οποίο θα τριφτεί - λειανθεί - θυσιαστεί για να ελαχιστοποιήσει την ποσότητα του εποξικού στόκου φινιρίσματος. Για επιπλέον μείωση βάρους θα ξεβάψουμε το χρώμα της προηγούμενης επισκευής, αλλά και του κατασκευαστή από όλη την γάστρα και τα μάγουλα και θα βάψουμε με το ελάχιστο δυνατό χρώμα (φωτό 7).

Τελευταίος και πιο εξεζητημένος στόχος, ο επανασχηματισμός της "double concave V to flat V" γάστρας, στο επίπεδο του εξωτερικού PVC… με το χέρι!

Τέσσερις εβδομάδες αργότερα, η ζυγαριά σταμάτησε 400gr χαμηλότερα (φωτό 8) και την γάστρα του Chango κοσμεί ένα "double concave V to flat V". Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, το Chango βρίσκεται στην Κάρπαθο. Ο Πάνος ταξιδεύει στο Luv spot πέρα από τον "Ισχυρό" με το αγαπημένο του σκάφος και 4.2 πανί σε ένα τυπικό απογευματινό εξαροεφτάρι. Ο μάστορας δικαιούται άλλη μια μπύρα. Κι αντί για άγχος, θα την συνοδεύσει με φυστίκια…

Words: Κώστας Σταματάκος
Pics: boardsNwheels
www.boardsNwheels.gr > Projects > Ολική Επαναφορά